کولرهای گازی یا همان اسپلیت نوعی سیستم تهویه هوا می باشند که با تبدیل کردن گاز به مایع و دوباره مایع به گاز سرمای موجود در هوای دریافتی از محیط که توسط اواپراتور صورت گرفته را می گیرند و آن را به محیط اتاق پرتاب می کنند. در اسپلیت ها به دلیل ترموستاتی که استفاده شده اغلب جریان عملیات خنک سازی را می توان بصورت اتوماتیک و بر روی درجه دلخواه تنظیم کرد تا در هر زمان که میزانی از خنکی هوا در اتاق مهیا شد کولر گازی یا اسپلیت فعالیت خود را متوقف کند.

کولر گازی چگونه کار می کند؟

کولرهای گازی یا اسپلیت ها از دو بخش تشکیل می شوند. قسمت پنل داخلی که در اتاق و یا محیط زندگی و کار تعبیه می شوند و پنل خارجی که در محیط بیرون از ساخت تعبیه می شوند. در درون پنل کولر گازی مجموعه ای از صفحات فلزی قرار گرفته که به فین معروف هستند. مایع بسیار سردی که به مبرد شهرت دارد از درون این فلزات حرکت می کند. هوا توسط اواپراتور به داخل کولر مکیده می شود و در اطراف فین ها به گردش در آمده و گرمای خود را از دست می دهد. این مایع پس از آنکه خنک شد دوباره کمی افزایش دما پیدا کرده و به گاز تبدیل می شود. گاز تبدیل شده به یونیت خارجی فرستاده می شود و پس از عبور از کمپرسور پر فشار می شود و دوباره با عبور از کندانسور دمای خود را از دست می دهد و به مایع تبدیل می شود. مرحله بعدی عبور مایع از لوله مویین و افت فشار و گرفتن سرمای زیاد می باشد تا در نهایت با حرکت به سمت اواپراتوز برای خنک سازی محیط هدایت شود. همانگونه که توضیح داده شده تا زمانی که ترموستات عملیات خنک سازی را متوقف نکند و یا به حالت دستی این عملیات متوقف نشود کولر گازی و یا اسپلیت به کار خود ادامه می دهد. کولرهای گازی و یا اسپلیت ها جریان تولید گرمایش را هم بر خلاف نامشان انجام می دهند که سیستمی مجزا در درون این کولرها این عملیات را عهده دار می باشد.

87567 - کولر گازی و اسپلیت

انواع کولر گازی و اسپلیت

کولر گازی معمولا در سه مدل ساخته می‌شوند:
۱) کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای. ۲) کولرهای دو تکه (اسپلیت). ۳) کولر های پرتابل (قابل حمل)

مقایسه کولر گازی و آبی

قیمت کولر گازی و آبی: مهم‌ترین گزینه در تفاوت کولر آبی و کولر گازی هزینه است. با توجه به قیمت ۴ تا ۵ برابری کولرهای گازی به نسبت کولرهای آبی، پرواضح است که قدرت خرید، حرف اول را می‌زند. در بسیاری از مواقع نداشتن جیب پرپول در همان ابتدای کار مسیر ما را در دوراهی انتخاب خرید کولر به سمت کولرهای آبی مشخص می‌کند. قسمت دوم هزینه مربوط به پرداخت قبوض است. به‌ویژه آن‌که کولرهای گازی نسل گذشته، مصرف برق سرسام‌آوری دارند.

اقلیم: نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با تفاوت کولر آبی و کولر گازی مربوط به محل زندگی شماست. توصیه می‌شود مکان‌هایی با آب‌وهوای خشک همچون یزد، کرمان، خراسان و غیره از کولرهای آبی استفاده کنند. زیرا این کولرها مقداری رطوبت در فضا ایجاد می‌کنند. این در حالی است که مناطق شمالی و جنوبی ایران به‌ واسطه داشتن آب‌وهوای شرجی بهتر است از کولرهای گازی استفاده کنند.

میزان مصرف آب کولر گازی و آبی: یکی دیگر از معایب کولر آبی مربوط به میزان مصرف آب آن‌ها می‌باشد. همان‌ طور که اطلاع دارید با مشکلات زیادی در حوزه آب کشور مواجه هستیم برای اینکه بتوانیم چالش کم‌آبی را پشت سر بگذاریم بایستی در مورد مصرف آب‌ دست به تغییر الگو بزنیم. میزان آبی که یک کولر آبی مصرف می‌کند برحسب ظرفیتی که کولر دارد متفاوت خواهد بود. اما اگر بخواهیم عددی را به‌صورت میانگین بیان کنیم باید گفت بین ۳۰ تا ۴۵ لیتر آب در ساعت نیاز یک دستگاه کولر آبی است. بنابراین درصورتی‌که این عدد در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ضرب کنیم به رقم قابل‌توجه ۷۰۰ لیتر خواهیم رسید که در دوران کم‌آبی مقدار زیادی محسوب می‌شود.

8745 - کولر گازی و اسپلیت

میزان مصرف برق کولر گازی و آبی: در مورد مقایسه هزینه‌ برق مصرفی کولر گازی و آبی نیز باید نکاتی را بدانید: به دلیل اینکه توان مصرفی کولرهای نوع گازی چند برابر کولرهای آبی می‌باشد به همین دلیل شما باید هزینه برقی بیشتری را بپردازید. اگر می‌خواهید با استفاده از کولرگازی خود بهای برق کمتری را بپردازید، بایستی از پاکیزگی کندانسور کولر خود اطمینان حاصل کنید. راه‌اندازی کولرگازی در جهت مسیر وزش باد نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد که نتیجه آن افزایش راندمان دستگاه و پایین آوردن مصرف انرژی می‌باشد.

مزایا و معایب کولر گازی و آبی

کولر آبی با بالا بردن رطوبت، فضای پیرامون خود را خنک می‌کند. از این‌ رو کولر آبی در مناطق که هوای خشک دارند استفاده می‌شود. با وجود اینکه این کولرها برای ایجاد هوای خنک در مناطق خشک به کار گرفته می‌ شوند اما در اینجا باید به یکی از مشکلات این کولرها نیز اشاره کرد و آن ناتوانی این نوع کولرها در هوای گرم برای خنک‌سازی محیط پیرامون خود می‌باشد. زیرا هنگامی‌ که شاهد افزایش دمای هوا هستیم از توانایی این کولرها برای خنک‌سازی کاسته می‌شود. به صورتی که حتی نمی‌تواند تهویه‌ای را که در آن فرد احساس آرامش کند ایجاد نماید.

سؤالات متداول

علت خنک نکردن اسپلیت چیست؟

یکی از دلایل عمده، نداشتن مبرد (گاز) کافی است که دلیل آن ممکن است نشتی در سیکل و مدار سیستم باشد.

علت پرتاب باد کم در یونیت داخلی (پنل) اسپلیت چیست؟

مهمترین دلایل: کثیف بودن بلوور فن، کثیف بودن فیلترها، ضعیف شدن موتور بلوور فن می باشد.

علت سر و صدا در یونیت خارجی (کندانسور) چیست؟

خراب شدن موتور (کمپرسور) از لحاظ مکانیکال

علت روشن نشدن موتور (کمپرسور) چیست؟

۱. خراب شدن موتور از لحاظ مکانیکال و یا الکترونیکال
۲. خراب شدن خازن کمپرسور
۳. ایراد در برق قدرت رسیده به موتور
۴. ایراد در سیم کشی کندانسور (اتصالی در سیم های متصل به موتور)

علت گرم نکردن اسپلیت در زمستان چیست؟

نداشتن مبرد (گاز) به اندازه کافی

علت ریزش آب در یونیت داخلی (پنل) چیست؟

۱. کثیف بودن سینی درین
۲. گرفتگی در شلنگ درین
۳. تراز نبودن دستگاه