کمپرسور کولرگازی

کمپرسور یا موتور کولر باید در فضای باز قرار گیرد و وظیفه آن گردش و به جریان انداختن گاز مبرد (گاز خنک‌کننده) در مدار است. هرچقدر انتظار شما از خنک کنندگی کولرگازی بیشتر باشد، بایستی بدنبال اسپیلتی با کمپرسور قدرتمندتر باشید. موتور کمپرسور از سیلندر و پیستون ساخته شده است. کمپرسور گاز مبرد را فشرده کرده و و با کاهش درجه حرارت گاز آن را به مایع تبدیل می­کند و توسط خطوط ارتباطی آن را با فشار به یونیت داخلی دستگاه ارسال کرده و در آن پنل داخلی مایع مبرد تبخیر شده و گرمای محیط راجذب می­کند.

انواع کمپرسور کولرگازی

– کمپرسور روتاری (Rotary Air Conditioning Compressor)
– کمپرسور پیستونی (Reciprocating)
– کمپرسور اسکرال (Scroll AC Compressor)

بهترین کمپرسور کولرگازی

در بین کمپرسورهای کولر گازی کمپرسور اسکرول (scroll) بهترین کمپرسور کولر گازی می باشد که بهترین عملکرد را نسبت به کمپرسورهای روتاری و پیستونی دارند ولی خیلی کمتر استفاده می شوند و کمپرسور روتاری جزو پرکاربردترین کمپرسورهای کولر گازی می باشد.

زمان تعویض کمپرسور کولرگازی

به دلیل اینکه کمپرسور کولر گازی تقریباً غیرقابل تعمیر است و یک قطعه تعویضی می‌باشد هزینه تعویض و خرید آن نسبتاً بالا است یک تعمیرکار باید از معیوب بودن کمپرسور مطمئن شود تا علاوه بر مشکلات تعویض این قطعه هزینه زیادی نیز به مشتری تحمیل نگردد پس همیشه پیشنهاد می شود برای تعمیر کولر گازی از متخصص ترین افراد استفاده کنید.

وقتی شما با کولر گازی مواجه می‌شوید که یکی از مشکلات زیر را دارد احتمال کمپرسور آن معیوب بوده و نیاز به چک کردن و تعویض دارد.

– زمانی ‌که کولر گازی را روشن می‌کنیم فن داخلی کارکرده ولی به‌ محض وارد شدن کمپرسور به مدار فیوز محل عمل می‌کند (فیوز می‌پرد)
– فن بیرونی روشن‌ شده ولی کمپرسور روشن نمی‌شود.
– از میزان گاز کولر گازی و محل نصب آن (که مثلاً یک کولر گازی ۱۲ هزار برای یک ساختمان ۱۰۰ متری نصب نشده باشد) مطمئن هستید ولی کولر گازی سرمای کافی را ندارد.

علت خرابی کمپرسور کولرگازی

علت های متعددی وجود دارد که باعث از بین رفتن کمپرسور های کولر گازی می شود این علت ها را می توان بعد از باز کردن کمپرسور و با مشاهده نحوه خرابی توسط کارشناس اعلام کرد که از انواع ان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– دو فاز شدن برق و یا نوسانات ولتاژ برق می تواند باعث سوختن سیم پیچی کمپرسور شود.
– شارژ گاز بیش از حد توسط اپراتور می تواند باعث صدمه زدن به قسمت سر سیلندر و حتی از بین بردن قسمت مکانیک (شاطون و پیستون و بوش ها) شود.
– برخورد روغن آلوده به ذرات فلزی با سیم پیچ یا قطعات آهنی مثل سوپاپ یا پیچ به علت خاصیت مغناطیسی سیم پیچ می تواند باعث سوختن سیم پیچی شود.
– نشت گاز مدار و یا کم گاز بودن دستگاه می تواند به فرار روغن و گرم شدن بیش از حد کمپرسور کمک کند که صدمات جدی وارد شود.
– کمبود روغن در کمپرسور نشت روغن و یا فرار روغن همراه با گاز می تواند باعث قفل شدن قطعات مکانیکی و از بین رفتن قسمت مکانیکی شود که در اکثر موارد باعث سوختن سیم پیچی نیز می شود.
– کثیف شدن فیلتر روغن فیلتر قسمت مکش و فیلتر مدار و یا هرگونه گرفتگی در مدار نیز باعث صدمه به کمپرسور می شود.

نصب و سرویس کمپرسور کولرگازی

همانطور که قبلا به علت های خارج از سرویس بودن کمپرسور ها اشاره شد اکثر مشکلات ناشی از طراحی نادرست مدار های سیستم های برودتی و همچنین اشتباهات و نداشتن تخصص سرویس کار و اپراتور است که می تواند مشکلات متعددی را برای دستگاه به همراه داشته باشد برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر است:

۱- از اپراتور ها و سرویس کار های مجرب کمک بگیریم.
۲- طراحی و محاسبات سیستم های برودتی را به افراد و شرکت های متخصص بسپاریم.
۳- کلیه قطعات لازم در مدار های برودتی را به صورت صحیح و بر حصب نیاز نصب کنیم (مانند:مایع شکن- روغن جدا کن – فیلتر هاو غیره …)
۴-نصب الزامی و صحیح تمامی کنترل های ایمنی(مانند: کنترل فشار روغن – کنترل فشار گاز – کنترل دما و غیره…)
۵-جمع آوری و نصب تابلو برق استاندارد با تمام موارد ایمنی برای اوپراتور و دستگاه ( مانند: بیمتال- کنترل فاز- کلید های اتومات حفاظت شخص و غیره…)
۶- استفاده از قطعات مکانیکی و برقی نوع مرقوب و اصلی.
۷- در صورت مشاهده کوچکترین مشکل با افراد متخصص مشاوره کرده و از انجام کارهای خودسرانه خودداری نماییم. (چونکه کوچکترین مشکلات در اثر بی توجهی و اشتباه به بزرگترین خصارات منجرب می شود)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید کمپرسور کولرگازی اکنون با ما تماس بگیرید…

سرویس و تعمیر کولر گازی و تعمیر کمپرسور کولر گازی توسط تهویه والی انجام می شود…