مقالات آموزشی

انواع داکت اسپلیت، مزایا و معایب آن‌ها

مقالات آموزشی

داکت اسپلیت

همان‌طور که گفتیم داکت اسپلیت که از آن به عنوان کولر گازی دو تکه کانالی یاد می‌شود از دو تکه داخلی و خارجی تشکیل شده است؛ دستگاه درونی هواساز و دستگاه بیرونی کندانسور نام دارد که به وسیله لوله‌های مسی به هم متصل هستند. در خصوص مکانیزم داکت اسپلیت نباید از این نکته صرف نظر کنیم که در داکت اسپلیت از هوای برگشتی هر واحد برای افزایش راندمان کلی استفاده می‌شود؛ البته در خصوص وظیفه هواساز باید بگوییم که این دستگاه در داخل سقف قرار می‌گیرد و بوسیله کانال هوای مطبوع را به سایر اتاق‌های دیگر و یا خروجی های دیگر هدایت می کند.

 

انواع داکت اسپلیت

در حالت کلی داکت اسپلیت‌ ها در دو نوع ساده و اینورتر در بازار یافت می‌شوند که تفاوت این دو در مصرف کم‌تر خلاصه می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در داکت اسپلیت اینورتر با توجه به شکل کارکرد آن‌ ها که دور متغیر هستند و با توجه به دمای تنظیمی کاربر و دمای محیط، میزان دوران آن‌ها کمتر و بیشتر (تا حداکثر توان) می‌شود اما در داکت اسپلیت های معمولی میزان دوران در هر شرایطی در حالت حداکثر توان خود قرار دارد لذا انواع اینورتر هزینه مصرف انرژی کمتری برای شما در بردارد.

مکانیزم اینورتر به گونه‌ای است که با افزایش دما دور کارکرد کمپرسور آن‌ها به حداکثر می‌رسد و در زمانی که دمای محیط به عدد تنظیمی کاربر رسید با کاهش دور کمپرسور دما را ثابت نگه می‌دارد. کاهش صدا و کاهش میزان مصرف انرژی از جمله ویژگی‌های شاخص سیستم اینورتر است که می‌تواند برای شما مفید باشد؛ در کنار مزایا و ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، ثبات دما در تمامی قسمت‌های خانه از دیگر ویژگی‌های داکت اسپلیت است که در دیدگاه بعضی از مصرف کنندگان ویژگی مثبت و در دیدگاه برخی دیگر ویژگی منفی به شمار می‌رود. البته در نسل جدید داکت اسپلیت های دایکین این معضل هم حل شده است.

 

هزینه کمتر راه‌اندازی به نسبت چیلر و مینی چیلر

براساس نتیجه حاصله براساس بازده دمایی و انرژی، چیلر و مینی چیلر نزدیک‌ترین گزینه به داکت اسپلیت‌ها هستند؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که داکت اسپلیت‌ها به نسبت چیلر و مینی چیلر هزینه راه‌ اندازی پایین‌تر را دارند که این ویژگی دقیقا با اهداف پیمانکاران هم‌ سو است؛ به همین دلیل بسیاری از واحدهای مسکونی از این سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌کنند.

 

ایجاد هوای مطبوع

یکی دیگر از مزایای داکت اسپلیت فراهم کردن درصدی هوای تازه برای ساکنین است، این ویژگی به دلیل تامین هوای تازه و جذب اکسیژن از بیرون و تصفیه آن می‌تواند حس تازه‌ای را برای شما به همراه داشته باشد. در واقع اواپراتور درصدی از هوا را از بیرون جذب می‌کند و آن را به داخل منتقل می‌کند و این موضوع یعنی هوای تازه همیشه در دسترس شماست.

 

دمای ثابت در تمامی قسمت‌های خانه

این مورد که در بالا آن را ویژگی مثبت و منفی نامیدیم کاملا به عادات دمایی ساکنین بازمی‌گردد؛ برای مثال در خانه‌ای که یک نفر گرمایی و دیگر سرمایی است؛ شما برای تنظیم دما با مشکلاتی مواجه می‌شوید؛ اما در خصوص سایر سیستم‌های سرمایش و گرمایشی موضوع کمی متفاوت است؛ زیرا در سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در هر قسمت از خانه شاهد دمایی متفاوت هستیم که این موضوع می‌تواند به عنوان یک ویژگی مثبت یا منفی شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 -
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×