مقالات آموزشی

انواع کمپرسورها و نحوه عملکرد آن ها

مقالات آموزشی

انواع کمپرسور

کمپرسورهای سیلندر پیستونی

اولین گروه از کمپرسورهای چیلر تراکمی می­ باشد که عملکرد آن بسیار شبیه به موتور ماشین است، مبرد با پیستون در داخل سیلندر قرار گرفته است از طریق حرکت رفت و برگشتی متراکم می ­شود که نیرو از سوی موتور از طریق میل­ لنگ به شاتون و پیستون منتقل می ­شود. یکی از دو قطعه اصلی در این کمپرسور سوپاپ ساکشن و دیسشارژ است که جریان مبرد وارد کمپرسور می­ شود و بعد گذر از الکتروموتور که باعث خنک کاری آن نیز می­شود وارد محفظه کارتر می­شود. در حرکت رو به پایین کمپرسور مبرد وارد محفظه پیستون می­ شود وقتی فشار داخل سیلندر با فشار محفظه کمپرسور برابر شد سوپاپ بسته ودر این هنگام پیستون به پایین ترین حد کورس خود رسیده بعد با حرکت به سمت بالا گاز مبرد را فشرده و در نهایت با باز شدن سوپاپ دیسشارژ مبرد از کمپرسور خارج شده دو باره این حرکت متناوبا تکرار می­ گردد و سیکل تبرید جریان پیدا می­ کند.

78544 - انواع کمپرسورها و نحوه عملکرد آن ها

کمپرسور اسکرو

این کمپرسورها برای چیلر تراکمی با ظرفیت ۴۰-۱۲۰۰ تن تبرید مورد استفاده قرار می­گردد بازده آن بالاتر از چیلرهای با کمپرسورهای سیلندر پیستونی می­ باشد دارای دو روتور نر و ماده می ­باشد، که با چرخش آنها مبرد متراکم می­ گردد. از جمله ویژگی های کمپرسور اسکرو که می­تواند یا انواع مبرد HCFC و HFC برای چیلر سازگار است. با توجه به مهم بودن جهت چرخش روتورها، جهت چرخش را کنترل می­ کند همچنین دارای محافظ PTC جهت دمای روغن و سیم پیچ می­ باشد که صورتی شرایط کارکرد چیلر تراکمی بگونه ای پیش برود که دمای سیم پیچ بالاتر رود باعث از مدار خارج شدن دستگاه برودتی می­ گردد.

 

کمپرسور اسکرال

این کمپرسورها در چیلر تراکمی با ۶۰ تن تبرید مورد استفاده قرار می­ گیرد در حالت دوتای یا سه تایی تا قدرت ­های بالاتر نیز مورد استفاده قرار می ­گیرد. این کمپرسور فاقد سوپاپ دهش و مکش است و از دو صفحه چرخشی متحرک و ثابت تشکیل شده و پس از ورود گاز از دو طرف صفحات به سمت مرکز آن هدایت شده و متراکم می­ گردد و از وسط صفحه خارج می ­گردد. فرآیند تراکم در کمپرسور اسکرال از جمله ویژگی این کمپرسورهای چیلر تراکمی حرکت دورانی، ارتعاش نسبتا کم قطعات متحرک کم و داشتن جریان مبرد یکنواخت است. این کمپرسور دارای بازده بالا و جریان برق کمتر است این کمپرسورها قابل تعمیر نمی ­باشد همچنین جهت چرخش در این کمپرسورها نیز بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 -
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×