مقالات آموزشی

تاثیر محیط زندگی در انتخاب سیستم های تهویه هوا

مقالات آموزشی

تاثیر محیط زندگی در انتخاب سیستم های تهویه هوا

شرایط محیط تاثیرات بسیار زیادی در انتخاب سیستم های تهویه هوا دارد. چنانچه سیستم تهویه هوای نامناسب برای محیط زندگی انتخاب کنید ممکن است محیط خانه شما بسیار گرم و یا خیلی سرد شود. در این مقاله قصد داریم به شما در انتخاب سیستم های تهویه هوا مانند کولر گازی و داکت اسپیلت بر اساس محیط زندگی تان کمک کنیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی شرایط محیطی

در ابتدا برای انتخاب سیستم تهویه هوای مطبوع، باید شرایط محیط زندگی تان را بر اساس موارد زیر مورد بررسی قرار دهید:

  • ابعاد پنجره ها و اتاق ها
  • شرایط آب و هوا
  • نوع اتاق مورد نظر
  • تعداد مورد نیاز سیستم تهویه هوا

اهمیت و ضرورت تهویه هوا

به گفته سازمان بهداشت جهانی، وقتی افراد در خانه هستند، اگر میزان دی اکسید کربن در هوا از حد استاندارد بیشتر شود، وضعیت ناسالم به وجود می آید. در غیاب جریان هوا، یک سیستم ناسالم وجود دارد.
محیط های دارای افراد و محصولات متراکم در مدت کوتاهی آلوده می شوند و تا زمانی که هوای تازه و تهویه کافی وجود نداشته باشد به محیط منتقل نمی شوند. اگرچه تنفس، تعریق و انواع بوها محیط را آلوده می کنند، اما در صورت عدم تهویه در اسرع وقت بسیاری از بیماری ها به راحتی گسترش می یابند. به همین دلیل است که بیماری ها در چنین مکان های بسته ای گسترش می یابد. عدم استفاده از سیستم تهویه هوای محلی و مرکزی مانند کولر گازی و داکت اسپلیت، محیط ها به مناطق آلوده تبدیل می شوند.

شناخت انواع سیستم تهویه مطبوع

system tahviye 3 - تاثیر محیط زندگی در انتخاب سیستم های تهویه هوا
نقش سیستم تهویه مطبوع در سلامتی هوای محیط

مناطق استفاده از سیستم تهویه هوا

دفاتر، مدارس، مراکز مراقبت های بهداشتی، مغازه ها، تاسیسات صنعتی، سالن های بدنسازی و استخرها، خانه ها، ادارات، فروشگاه ها، بازارها، مدارس و کلاس ها، مراکز پرستاری، مساجد، زمین های ورزشی، آرایشگاه ها، رستوران ها و کافه ها، بیمارستان ها، داروخانه ها و آپارتمان هایی که در ساختمان های بلند واقع شده اند به سیستم تهویه هوا مثل کولر گازی، داکت اسپلیت و … نیاز دارند.

دستگاه های تهویه هوا

این دستگاه ها مانند کولر گازی، داکت اسپلیت برای تأمین هوای تمیز و سالم تولید شده و معمولاً با ۴ فیلتر به بازار عرضه می شوند. انواع مختلفی از دستگاه های تهویه هوا در بازار موجود است.
سیستم های تهویه صنعتی – سیستم های مکانیکی هستند که برای جایگزینی هوای تازه به جای هوای آلوده در محل کار، با کمک جریان طبیعی، فشار موثر یا اثر مکانیکی (هواکش)، با جذب هوا از محیط مربوطه و ایجاد هوای تازه وارد محیط می شوند.
سیستم هایی مانند کولر گازی و داکت اسپلیت برای کنترل قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا انجام می شود. به طور کلی، برای حذف ناخالصی هایی مانند دود، گرد و غبار و بخار به منظور ایجاد یک محیط کار سالم و ایمن استفاده می گردد.
تهویه می تواند به صورت طبیعی (مانند باز کردن پنجره) یا مکانیکی (فن، دمنده) انجام شود. سیستم های صنعتی طوری طراحی شده اند که با جابجایی مقدار معینی از هوا با سرعت معینی، آلاینده های ناخواسته را از بین می برند.
همه سیستم های تهویه صنعتی اساساً از اصول یکسانی پیروی می کنند. با این حال، با توجه به نوع کار و میزان آلاینده ها در محل کار، باید یک سیستم جداگانه برای هر محل کار طراحی شود.

فواید سیستم های تهویه هوا

۱- تامین مداوم هوای تازه، تجدید مداوم هوای محیط
۲- حفظ دما و رطوبت در سطح ایده آل
۳- کاهش خطرات آتش سوزی و انفجار
۴- حذف یا رقیق شدن آلاینده ها
۵- در بسیاری از موارد، هدف این است که محیط را تحت فشار منفی (تهویه خلاء) یا فشار مثبت (تهویه تحت فشار) در برابر محیط یا هوای بیرون نگه داریم تا از ایجاد جریانات نامطلوب هوا در محیط جلوگیری شود (به عنوان مثال، انتشار بوی بد).

کنترل مهندسی

به طور کلی تهویه؛ یک نوع “کنترل مهندسی” برای از بین بردن یا کنترل آلاینده های ساطع شده در محیط های بسته کاری محسوب می شود. این یکی از روش هایی است که برای کنترل قرار گرفتن کارگران در معرض آلاینده های هوا استفاده می شود.
برای کنترل آلاینده ها نیز می توان استفاده از مواد شیمیایی خطرناک را متوقف کرد، مواد شیمیایی با سم کم را جایگزین آن نمود و تغییراتی در روند ایجاد کرد.
سیستم های تهویه صنعتی شامل قسمت لازم برای حذف هوای آلوده، فن های مورد نیاز برای حمل هوا در سیستم، دستگاه های تصفیه هوا و فن های مورد استفاده برای اطمینان از حرکت هوا می شود.

انواع سیستم های تهویه

دو نوع سیستم تهویه مکانیکی در صنعت وجود دارد؛

۱- سیستم تهویه عمومی

سیستم تهویه عمومی نسبت اختلاط هوای پاک با هوای آلوده را کاهش می دهد. تهویه عمومی مقدار زیادی هوای تازه به ساختمان می رساند و هوای آلوده را تخلیه می کند. این سیستم معمولاً شامل فن های بزرگ است که روی دیوار یا سقف یک اتاق یا ساختمان قرار می گیرند.
تهویه عمومی، آلودگی های محل کار را با تهویه کل محل کار کنترل می کند. استفاده از تهویه عمومی می تواند آلودگی ها را تا حدی در محل کار پراکنده کند. اگر فن خروجی در نزدیکی کارگر در معرض دید قرار گیرد و فن هوای تازه در پشت کارگر قرار گیرد، هوای آلوده از ناحیه تنفس کارگر خارج می شود، بنابراین تهویه عمومی می تواند موثرتر باشد.
· هنگام کنترل آلاینده ها با تهویه عمومی؛ باید به این نکته توجه داشت که غلظت آلاینده زیاد نباشد.
· کارگران نباید کارهای خود را بسیار نزدیک به منبع آلاینده انجام دهند.
· استفاده از تهویه عمومی برای کنترل مواد شیمیایی توصیه نمی شود، مگر حلال هایی با غلظت مجاز بیش از ۱۰۰ ppm.

نقاط ضعف تهویه عمومی

· آلودگی ها را به طور کامل از بین نمی برد؛
· نمی توان از آن در مواد شیمیایی حاوی دوزهای بالای مواد سمی استفاده کرد؛
· برای گرد و غبار یا بخار فلزات یا مقدار زیادی گاز و بخار موثر نیست؛
· برای گرمایش یا سرمایش به مقدار زیادی هوای تازه نیاز دارد؛
· در پراکندگی انتشارات نامنظم یا نوسانات گاز و بخار موثر نیست.
گاهی از فن های معمولی نیز برای تهویه استفاده می شود، اما این فن ها به طور کلی آلودگی را در اطراف محل کار پراکنده می کنند نه اینکه آن را کنترل کنند. درها یا پنجره ها را می توان برای تهویه عمومی باز کرد، اما این روش قابل اطمینان نیست؛ مگر اینکه حرکت هوا کنترل شود.
به عنوان یک نکته کلی، سرعت جریان حجمی هوا یا رقیق شدن هوا بستگی زیادی به هوای تازه مخلوط با هوای محل کار و همچنین سرعت ورود آلاینده به منطقه کار دارد.

۲ – سیستم تهویه محلی

سیستم تهویه محلی، آلاینده را در منبع یا بسیار نزدیک به منبع خود جذب و دفع می کند. سیستم تهویه خروجی محلی برای کنترل آلاینده های هوا با به دام انداختن آلاینده در نزدیکی منبع در مقایسه با تهویه عمومی که باعث انتشار آلاینده در محیط کار می شود، استفاده می گردد.
سیستم محلی راه بسیار موثرتری است؛ زیرا آلودگی سمی قبل از رسیدن به ناحیه تنفس فرد کنترل می شود. کولر گازی و داکت اسپلیت سیستم های مناسبی برای تهویه هوای محلی محسوب می شوند.

اجزای سیستم تهویه محلی

· هود یا دهانه ای برای به دام انداختن آلاینده در منبع آن
· کانال های انتقال مواد شیمیایی در داخل سیستم
· دستگاه تمیز کننده هوا برای تمیز کردن هوای متحرک در سیستم
· کانال حرکت و تخلیه هوا در سیستم
· دودکش خروجی برای تخلیه هوای آلوده

system tahviye 2 - تاثیر محیط زندگی در انتخاب سیستم های تهویه هوا
چگونه سیستم تهویه هوا مطبوع مناسب انتخاب کنیم

مزایای سیستم تهویه عمومی

· تجهیزات و هزینه های نصب پایین؛
· تعمیر و نگهداری سیستم های تهویه هوا کم؛
· ارائه بهترین تهویه برای آلاینده های متحرک یا پراکنده؛
· برای مواد شیمیایی حاوی دوزهای کم مواد سمی موثر است؛
· برای گازها یا بخارهای قابل اشتعال و قابل احتراق موثر است.

معایب سیستم تهویه عمومی

· آلودگی ها به طور کامل از بین نمی روند؛
· برای مواد شیمیایی حاوی دوزهای بالای مواد سمی قابل استفاده نیست؛
· برای گرد و غبار، گازهای فلزی، مقدار زیادی گاز یا بخار بی اثر است؛
· به مقدار زیادی هوای تازه گرم یا سرد شده نیاز دارد؛
· برای انتشار گازها و بخارات بی اثر است.

مزایای تهویه خروجی محلی

· هزینه های گرمایش و سرمایش کم؛
· آلاینده را در منبع خود می گیرد و آن را حذف می کند؛
· تنها گزینه برای مواد شیمیایی حاوی دوزهای بالای مواد سمی؛
· طیف گسترده ای از آلاینده ها، از جمله گرد و غبار و گازهای فلزی را در خود نگه می دارد؛
· به هوای تازه کمتر احتیاج دارد. به این ترتیب هوای کمتری به بیرون پرتاب می شود.

معایب تهویه خروجی محلی

· نیاز به نگهداری مداوم دارد؛
· هزینه زیاد برای طراحی، نصب و تجهیزات؛
· نیاز به نظافت، کنترل و نگهداری منظم دارد؛
· برای تشخیص مشکلات و اندازه گیری های واقع بینانه، آزمایش منظم و معمول لازم است.
تاثیر انتخاب صحیح سیستم های تهویه هوا
انتخاب صحیح انواع سیستم های تهویه هوا مانند کولر گازی و داکت اسپلیت از اهمیت بالایی برخوردار است تا شرایط راحتی را در مکانی که در آن قرار دارند فراهم کنند. توزیع هوای تأمین شده به محیط در فضا، تعیین محل و انواع دریچه ها یکی از مهمترین مسائل تکنیک تهویه است. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر مشکلات سیستم های تهویه توسط دریچه ها ایجاد می شود.
“مهم نیست که انتخاب سیستم تهویه ما چقدر دقیق و موفق است، اگر انتخاب و قرارگیری مناسب سیستم های تهویه هوا درست انجام نشود، امکان ایجاد شرایط راحت ایده آل وجود ندارد.”

انتخاب مشبک در سیستم های تهویه مطبوع

انتخاب نوع مشبک باید با توجه به بار حرارتی، میزان تبادل هوا و ویژگی های معماری انجام شود. ویژگی های منحنی؛ ابعاد دریچه، جریان هوا، حرکت هوا در فضا، توزیع دما و سطح صدای فضا باید تعیین شود.
مشبک ها را می توان با توجه به جهت جریان هوا، محل نصب و نوع و شکل آنها به شکل زیر طبقه بندی کرد.

– توری های توزیع
– دریچه های جمع کننده
با توجه به موقعیت آنها؛
– سقف
– دیوار
– کفپوش
– دریچه های مخصوص
با توجه به نوع و شکل آنها؛
– مشبک های پره ای تک ردیفه و دو ردیف
– مشبک های خطی
– مشبک های مربعی شکل
– مشبک های مجاری گرد
– انتقال توری ها
– توری های نگهدارنده فیبر
پخش کننده ها
– پخش کننده های چرخشی
– نازل ها

طبقه بندی جهت جریان هوا

ما می توانیم جهت جریان هوا را به عنوان جهت هوای ورودی یا خروجی طبقه بندی کنیم. عناصر نهایی مورد استفاده در این زمینه را به شرح زیر بررسی می کنیم.
محل قرارگیری دریچه های مکش و تخلیه در فضا تأثیر بسزایی در احساس راحتی یا دنج بودن دارد. معمولاً آزادی نامحدودی در انتخاب مکان های تهویه وجود ندارد و این فرایند عمدتا به نوع نصب تهویه مطبوع بستگی دارد.
دریچه های تخلیه را می توان در بالا یا پایین دیوار، روی سطح دیوار زیر پنجره یا روی سقف قرار داد. دریچه های فشاری که در قسمت های بالای دیوارها پیش بینی شده است، نتایج بسیار مناسبی را برای عملیات تهویه مطبوع در تابستان ارائه می دهد. این به این دلیل است که هوای خنک در این شرایط تمایل به پایین آمدن دارد و با هوای اتاق مخلوط می شود. بهترین مثال عملکرد کولر گازی و داکت اسپلیت است.
در فصل زمستان، هوای گرم به صورت لایه ای در نزدیکی سقف جمع آوری می شود. بنابراین، باید دریچه های ورودی در قسمتهای پایینی دیوارها ایجاد شود تا مخلوط مناسبی از هوای تخلیه و هوای اتاق ایجاد شود.

system tahviye 1 - تاثیر محیط زندگی در انتخاب سیستم های تهویه هوا
اهمیت استفاده از تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی در منزل

سخن پایانی

انتخاب صحیح سیستم تهویه هوا به بررسی جامع محیط بستگی دارد. کولر گازی و داکت اسپلیت تفاوت چندانی با هم ندارند. اما کولر گازی بیشتر برای واحدهای مسکونی و مغازه های کوچک مناسب تر بوده و برای واحدهای بزرگتر با فضاهای متعدد، داکت اسپلیت انتخاب بهتری است. تهویه هوا والی با ارائه بهرین خدمات در کنار شما مشتریان گرامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 - صفحه اصلی
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×