مقالات آموزشی

نکاتی درباره تعمیر و سرویس موتورخانه

مقالات آموزشی

تعمیر و سرویس موتورخانه

با افزایش انبوه سازی تامین گرمایش مجتمع و برج های ساختمانی امری مهم محسوب می شود. قطعا نصب پکیج و آبگرمکن برای ساکنین راحت تر خواهد بود. اما اگر برای هر واحد در برج یا مجتمع های مسکونی لوله کشی مجزا در نظر گرفته شود، فضای زیادی را باید به لوله کشی اختصاص داد. به همین جهت بیشتر به نصب و تعمیر موتورخانه شوفاژ رو آورده اند. موتورخانه در واقع مرکز کنترل تاسیسات مکانیکی کل ساختمان است. هر گونه عیب یابی، تعمیر و سرویس موتورخانه فقط در این مکان انجام می گیرد. با توجه به توضیحات بیان شده هرگونه ایراد جزئی در موتورخانه تمام ساکنین مجتمع را درگیر خود خواهد کرد. پس بهتر است تعمیر و سرویس موتورخانه را به زمان خرابی و برودت هوای سرد موکول نکنیم.

 

شایع ترین مشکلات موتورخانه چیست؟

  1. عدم تعمیر و سرویس موتورخانه به صورت مداوم و منظم
  2. فیلترهای کثیف
  3. ساییدگی و پارگی
  4. مشکلات احتراق الکتریکی یا کنترل پایلوت
  5. خرابی ترموستات
  6. کوره اصلا گرم نمی شود
  7. کوره به اندازه کافی گرم نمی شود
  8. چرخش جریان مکرر
  9. دمنده به طور مداوم کار می کند
  10. کوره بسیار سر و صدا دارد

 

عیب یابی موتورخانه

تنظیم درجه حرارت موتورخانه و عایق کاری موتورخانه از جمله کارهایی است که انجام به موقع آن‌ ها باعث کاهش مصرف انرژی و تامین آسایش ساکنین ساختمان می‌ شود ، هر چند که عیب یابی موتورخانه معمولا در آغاز فصول سرد مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرد. همانطور که می دانید عیب یابی موتورخانه زیر مجموعه تعمیرات سیستم گرمایشی می باشد.

 

عایق کاری موتورخانه

عایق کاری با کاهش انتقال حرارت به محیط اطراف باعث صرفه‌ جویی در مصرف انرژی می‌ شود. هزینه‌ عایق‌ کاری با توجه به میزان عایق مصرفی و نوع عایق متغییر می‌ باشد. شما می‌توانید با مشاوره گرفتن در این حوزه و با توجه به بودجه‌ ای که در نظر دارید ، مناسب‌ ترین نوع عایق را انتخاب کرده و از خدمات عایق‌ کاری حرفه‌ ای در این زمینه استفاده کنید.

 

 

254785 1024x768 - نکاتی درباره تعمیر و سرویس موتورخانه

موتورخانه چیست و عملکرد آن چگونه است؟

علائم نشان دهنده خرابی موتورخانه:

مهم است که از علائم هشداردهنده کوره نفت یا گاز طبیعی ساختمان خود آگاه باشید که نشان می دهد ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. بسیار مهم است که منتظر نمانیم تا دیر شود. یک شب سرد و برفی زمستانی با سیستم گرمایشی خراب یا متزلزل زمان ارزیابی و سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان مسکونی شما نیست. آماده بودن بسیار مفید است و اطلاعات کلید تصمیم گیری عاقلانه می باشد. در زیر برخی از ” علائم هشداردهنده ” گردآوری شده که نشان می دهد ممکن است زمان تعویض موتورخانه شما فرا رسیده باشد. البته، همه آنها ممکن است برای تجهیزات خاص شما کاربرد نداشته باشند ، اما شما می توانید از آن ها به عنوان یک قاعده کلی استفاده کنید تا میزان عمر باقی مانده در موتورخانه خود را بسنجید:

  • طول عمر ۲۰-۱۶ سال: میانگین طول عمر کوره
  • افزایش قبض برق
  • تعمیرات موتورخانه: بیشترین خرابی را در طول دو سال گذشته تجربه می کند
  • ترموستات شما را راحت نمی کند
  • شنیدن صدا های عجیب و غریب

 

نحوه محاسبه هزینه تعمیر موتورخانه

سه عامل مهم در تعیین هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه اثرگذار هستند:

  • مساحت موتورخانه و تعداد طبقات ساختمان
  • عمر تأسیسات موتورخانه و عمر قطعات
  • نحوه سرویس‌ دهی و میزان تعمیرات صورت گرفته در دوره‌ های گذشته

تعداد طبقات و واحدهای یک ساختمان تعیین‌کننده میزان انرژی گرمایشی و یا سرمایشی مورد نیاز آن بوده و در نتیجه ظرفیت موتورخانه بر همین اساس طراحی می‌شود. هرچه ظرفیت موتورخانه بیشتر بوده و از تجهیزات بیشتری تشکیل شده باشد، هزینه سرویس آن بیشتر است. عمر تأسیسات ساختمان عامل دیگری است که در تعیین هزینه سرویس موتورخانه مؤثر است. هرچه موتورخانه قدیمی‌تر و تأسیسات آن فرسوده‌تر باشد، لازم است که بخش‌های بیشتری از موتورخانه بازدید شده و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض گردد. بنابراین هزینه بیشتری خواهد داشت.

اگر سرویس‌های بازدید دوره‌ای قبلی توسط افراد مجرب صورت نگرفته باشد، احتمالا مشکلاتی باقی‌مانده که به مرور سبب آسیب به بخش‌های مختلف سیستم موتورخانه شده است، در نتیجه هزینه سرویس‌های تعمیر و نگهداری بعدی آن افزایش خواهد یافت. با استفاده از خدمات اقتصادی سرویس و تعمیر موتورخانه با نگهداری درست از تجهیزات منزل خود در هزینه‌های تحمیلی و غیرقابل پیش‌بینی آتی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 - نحوه عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×