مقالات آموزشی

چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

مقالات آموزشی

مصرف برق کولر گازی

● در صورتیکه می خواهید با استفاده از کولرهای گازی و اسپلیت هزینه برق مصرفی شما خیلی بالا نباشد و از هوای خنک و مطبوع بهره مند شوید می بایست دمای کولر گازی خود را روی ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم نمائید در اینصورت با وجود روشن بودن فن پنل داخلی که مصرف برق آن فقط بین ۱۵ تا ۳۰ وات است در بیشتر زمانها کمپرسور دستگاه خاموش خواهد بود.

● توصیه می شود در صورتی که پنجره های ساختمان شما رو به غرب و یا شرق است جهت جلوگیری از ورود گرما به داخل ساختمان از پنجره های دو جداره یا پوشش های ضد UV روی سطوح پنجره ها استفاده کنید تا با این کار از ورود تششع گرما در تابستان و همچنین تششع سرما در زمستان جلوگیری شود.

● بهترین انتخاب در پنجره های ساختمان استفاده از پنجره های UPVC با شیشه های آنتی رفلکس و دو جداره است، زیرا این پنجره ها از نفوذ هوای گرم و سرد و حتی صدا و گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

● استفاده از لامپ های کم مصرف تاثیر به سزایی در کاهش گرمای ساختمان خواهد داشت و موجب کاهش مصرف برق در زمان کارکرد کولر گازی و اسپلیت خواهد شد. بنابراین اگر از لامپ های پر مصرف استفاده می کنید بهتر است در اسرع وقت نسبت به تعویض آنها به لامپهای کم مصرف اقدام نمائید.

● استفاده از وسائل خانگی همچون اجاق گاز، اتو و دیگر لوازم پرمصرف که موجب ایجاد گرما در فضای منزل می شود را بین ساعات ۷ تا ۱۰ شب انجام ندهید تا با این کار موجب کاهش زمان کار کولر گازی و اسپلیت خود شوید و مصرف برق را کاهش دهید.

● استفاده از سایبان بر روی پنل بیرونی موجب راندمان بهتر کندانسور دستگاه وکاهش برق مصرفی آن خواهد شد که این امر موجب تبادل حرارت و خنک شدن گاز کولر خواهد شد. همچنین پنل بیرونی می بایست به گونه ای نصب شود که امکان جریان هوای آزاد در پشت آن به راحتی فراهم شود.

● در صورتی که عایق لوله های رابط در بیرون از ساختمان از بین برود، اسپلیت مقداری از خنکی گاز مُبرّد را از دست می دهد بنابراین ضروری است که به طور سالیانه به ترمیم عایق لوله های رابط اقدام نمائید.

● حتما در سرویس های سالیانه از نصاب بخواهید که مقدار گاز مورد نیاز کولر را کنترل نماید و از تمیز بودن سطح فین ها و کوئل های کندانسور بیرونی نیز اطمینان حاصل کنید.

● رعایت مواردی همچون شستشوی ماهانه و تمیزی فیلترها و سطح کویل اسپلیت ها در ایجاد هوای مطبوع و خنک و افزایش راندمان دستگاه حائز اهمیت خواهد بود بنابراین سعی شود بصورت ماهانه درب پنل داخلی را باز نموده و فیلترها را شستشو نمائید و غبار روی سطح کویل را با دستمال مرطوب پاک نمائید.

● با محاسبه وات و آمپر مصرفی کولر گازی ذکر شده در کاتالوگ و لیبل مشخصات دستگاه می توان تا حدی سطح انرژی مصرفی کولرهای گازی را محاسبه کرد اما این سطح انرژی به شما عددی برای محاسبه مصرف برق نخواهد داد و بیشتر بیانگر بازدهی و راندمان کولر گازی است.

● برای محاسبه مصرف برق باید تعرفه درج شده اداره برق را بر روی فیش در نظر داشته باشید زیرا اداره برق میزان تعرفه را بر اساس کیلو وات ساعت و در زمان بندی ساعت کم بار، میان بار و اوج بار درج می نماید.

● برای محاسبه میزان برقی مصرفی این موضوع را در نظر داشته باشید که روند محاسبه ی مصرف برق از طرف اداره برق به صورت تصاعدی و پلکانی محاسبه می شود، بنابراین اگر میزان مصرف برق شما از حدی بیشتر باشد با تعرفه ی دیگری محاسبه می شود و این تعرفه در بازه های متفاوت برق مصرفی به میزان کمی متفاوت خواهد بود.

● همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تعرفه میزان مصرف برق در برخی از شهرها مانند اهواز و شهرهای جنوبی به دلیل گرمای زیاد و اینکه تنها از کولر گازی برای سرمایش می توان استفاده نمود، پایین تر است. تعرفه مصرف برق در شهری مانند تهران که امکان ستفاده از باقی سیستم های خنک کننده وجود دارد بالاتر است و این تعرفه در فیش اداره برق درج می شود.

● مصرف برق در حالت گرمایش و سرمایش با یکدیگر تفاوت خواهد داشت و ممکن است دستگاه در حالت گرمایش حدود یک آمپر بیشتر مصرف برق داشته باشد و برای محاسبه و اطلاع از وات و آمپر می بایست به اینکه در کدام حالت از دستگاه استفاده می شود توجه داشته باشید.

● برای محاسبه میزان مصرف برق حتما به این نکته توجه داشته باشید که حدودا چند ساعت از کولر گازی استفاده کرده اید. همچنین خاموش و روشن کردن های متوالی کولر گازی و روشن شدن مجدد کمپرسور، تا حد زیادی میزان مصرف برق را افزایش خواهد داد به دلیل اینکه جریان کشی برق لحظه ای استارت کولر گازی زیاد است و این آمپر را نمی توان در محاسبه ی مصرف برق کولر گازی به شکل دقیقی محاسبه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 -
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×