مقالات آموزشی

چیلر هوا خنک چگونه کار می کند

مقالات آموزشی

چیلر هوا خنک

وظیفه چیلر هوا خنک گرفتن گرمای آب و سرد کردن آن در اواپراتور است. برای مثال در شکل زیر چیلر تراکمی هوا خنک نصب شده در بیرون از موتورخانه ساختمان نشان داده شده است که آب را سرد می کند و با پمپ به فن کویل ها پمپاژ می کند. وقتی آب سرد وارد کویل جا سازی شده در فن کویل های هر اتاق و سالن می شود، دمای کویل را کاهش می دهد و با روشن شدن فن آن، هوا با کویل سرد برخورد کرده و دمای هوا کاهش می یابد. برای گرمایش تنها کافی است که به جای آب سرد، آب گرم فرستاده شده از سمت موتورخانه یا پکیج گازسوز وارد کویل دستگاه فن کویل شود. در کاربرد صنعتی این آب سرد برای خنک کاری ماشین آلات استفاده می شود.

554765 - چیلر هوا خنک چگونه کار می کند

گرمای گرفته شده از آب در اواپراتور چیلر (توسط مبرد)، بایستی به گونه ای دفع شود. اگر گرمای مبرد توسط آب موجود در کندانسور نوع پوسته و لوله ای دفع شود به آن چیلر آب خنک و اگر این گرما توسط فن هایی که هوا را از اطراف لوله های کندانسور هوا خنک می دمند، دفع شود به آن چیلر هوا خنک می گویند. در چیلر آب خنک، آبی که گرمای مبرد را می گیرد با پمپ به دستگاهی به نام برج خنک کننده پمپاژ می شود تا درجه حرارت آب در برج کاهش یافته و دوباره به کندانسور پوسته و لوله برگردد. بنابرین تنها تفاوت نوع آب خنک و هوا خنک در این است که چیلر آب خنک به برج خنک کننده نیاز دارد ولی نوع هوا خنک به برج نیازی ندارد‌.

 

متعلقات کولینگ تاور (برج خنک کننده) عبارتند از پمپ ، فن برج ، بدنه اصلی و بزرگ برج ، پکینگ ، لوله کشی های مربوطه و … که در نوع هوا خنک این متعلقات وجود ندارد.

چیلر هوا خنک مزایای دیگری نیز دارد که آن کاهش هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات به علت حذف برج و آب موجود در آن است. زیرا آب موجود در برج به علت تماس مستقیم با هوا برای خنک شدن ، محیطی بسیار مناسب برای رشد باکتری و میکروارگانیسم هایی است که باید به طور دوره ای پاکسازی شوند. در ضمن در مناطقی که با مشکل تامین و مصرف آب مواجه هستیم ، بهترین گزینه نوع هوا خنک است زیرا بر خلاف نوع آب خنک ، در آن مصرف آب وجود ندارد.

 

منظور از چیلر تراکمی هوا خنک ۲ و ۴ مداره چیست؟

برای کاهش مصرف برق دستگاه چیلر تراکمی هوا خنک راه حل های متنوعی ارائه می شود که از جمله موثرترین راه ها ، ۲ یا ۴ مداره کردن چیلر هوا خنک یا به اصطلاح مدولار کردن آن است. برای مثال در یک چیلر ۴۰ تن تبرید به جای نصب یک کمپرسور ۴۰ تن تبریدی از ۲ کمپرسور ۲۰ تن با دو مدار مجزای تبرید و یا ۴ کمپرسور ۱۰ تن با ۴ یا ۲ مدار مجزا استفاده می شود. این کار مزایای فراوانی به همراه دارد. برای مثال در نوع ۲ مداره وقتی به ۵۰ درصد (و یا کمتر) توان کل دستگاه نیاز باشد ، فقط یکی از کمپرسورها روشن بوده و ضمن کاهش استهلاک، منجر به کاهش مصرف برق نیز می شود زیرا یکی از کمپرسورها خاموش می ماند. مزیت دیگر آن این است که اگر به هر دلیلی یکی از کمپرسورها یا یکی از مدارهای تبرید دچار ایراد شود ، دستگاه به طور کامل از کار نیافتاده و با نصف توان به کار خود ادامه می دهد تا سرویس لازم بر روی مدار دیگر انجام شود و بدین ترتیب قابلیت اطمینان به دستگاه افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 -
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×