مقالات آموزشی

انواع گازهای مورد استفاده در مبردها

مقالات آموزشی

گاز مبردها

R22 یکی از گازهای فرئونی است که در مبردها مورد استفاده قرار می گیرد. می دانیم که دانشمندان به دنبال جایگزین هایی برای این گازها هستند تا آسیب های وارد شده به لایه ی اوزون را کاهش دهند. گازهایی که جایگزین خواهند شد عبارتند از R407c, R404a و R417a. انتخاب بهترین جایگزین بستگی به شرایط سیستم مورد نظر دارد. آزمایشات نشان داده است که R407c یک جایگزین خوب برای R22 و R404a جایگزین مناسب برای R502 می باشد. جایگزین های جدید دارای اتم هیدروژن نیز می باشند HFC’s و برای لایه ی اوزون ضرر کمتری دارند.

55247 - انواع گازهای مورد استفاده در مبردها

 

R22 نام ترکیب کلرودی فلورو متان می باشد. HCFC-22 دارای پتانسیل نسبتاً زیادی برای تخریب لایه ی اوزون است مدتها است که این ماده در انواع مختلف دستگاههای خنک کننده ی هوا air-condition ها و نیز در یخچال های سوپرمارکت ها، بازارها و… استفاده می شود. ولی هم اکنون استفاده از چنین گازهایی در مبردهایی مانند یخچال ها و کولرهای گازی ممنوع شده و قرار است هیچ کشور توسعه یافت های چنین محصولاتی نه تولید و نه وارد و نه صادر کند، ولی متأسفانه و با وجود این همه تذکرات کارشناسان امر، هنوز در ایران محصولاتی که از گازهای R22 استفاده می کنند، وجود دارد (بدلیل ارزان و فراوان بودن) به راحتی از مرزهای کشور وارد می شود.

 

R407 مخلوط زئوتروپیک از a134 ،۱۲۵ و HFC-32 می باشد. از نظر خواص ترمودینامیکی بسیار نزدیک به R22 بوده با این تفاوت که در هنگام تغییر فاز حدود ۸ درجه فارنهایت تغییر دما می دهد. این مبرد مناسب ترین گزینه برای جایگزینی R22 در سیستم های در حال کار موجود است. در سیستم های جدید نیز به طور محدود مورد استفاده قرار می گیرد. بالا بودن مقدار تغییر دما در هنگام تغییر فاز استفاده از آن را به سیستم های DX و بعضی چیلرها محدود کرده است.

 

مبرد ۴۱۰A ترکیبی دو تایی و تقریبا زئوتروپیک از مبردهای HFC-32 و ۱۲۵ با نسبت جرمی پنجاه پنجاه است. از نمونه عناوین تجاری این مبرد می توان به AZ20 شرکت AlliedSignal و یا SUVA شرکت دوپونت اشاره نمود. این مبرد ترکیبی در مقایسه با HCFC-22 در فشار بالاتری کار می کند (تقریبا ۵۰ % بالاتر) فشار چگالش مبرد HCFC-22 در دمای یکصد درجه فارنهایت برابر psi196 است در حالی که در مورد ۴۱۰A این فشار به psi336 می رسد. به همین دلیل شاید مبرد ۴۱۰A جایگزین مستقیم برای HCFC-22 به نظر نرسد. پس چرا این مبرد جزو مبردهای با شانس و پتانسیل بالا برای جایگزینی HCFC-22 به نظر نرسد. پس چرا این مبرد جزو مبردهای با شانس پتانسیل بالا برای جایگزینی HCFC-22 معرفی می شود؟ مهم ترین علت آن برخورداری از خصوصیات بسیار نزدیک به آزئوتروپها می باشد که خطر تجزیه را از بین می برد. آزئوتروپها در شیمی به ترکیبات همجوش اطلاق می گردد. مزیت دیگری که استفاده از این مبرد در بر خواهد داشت این است که می توان اندازه تجهیزات و دستگاه ها را به دلیل افزایش فشار، کوچک تر ساخت. اگرچه صرفه جویی حاصل از کوچک تر ساختن تجهیزات تهویه مطبوع شاید در برابر نیاز به مواد مستحکم تر و ضخیم تر در بخشهایی از سیستم رنگ ببازد ولی در هر حال، صنایع مجبور نخواهند بود که طراحی های خود را کلا عوض کنند. آنها باید سیستم تولید خود را تصحیح کنند تا طراحی های جدید وارد خطوط تولید شوند اما همین کار به سرمای گذاری قابل توجهی نیاز دارد . برنده نهایی کدام مبرد خواهد بود؛ ۴۰۷C یا ۴۱۰A؟ و در چه تناژهایی؟ به نظر می رسد که نتوان یک مبرد واحد مناسب برای کلیه کاربردها یافت ولی با توجه به تجربیات عملی و نتایج تحقیقات می توان گفت که مبرد HCFC-123 برای کاربردهای کم فشار، مبرد HFC-134a برای کاربردهای فشار متوسط و مبرد HCFC-22 برای کاربردهای پر فشار به کار برده شده و مبردهای مدرن c407 و ۴۱۰A نیز به عنوان جایگزین های مطمئن HCGC-22 مورد استفاده قرار می گیرند . تک تک این مبردها در بزرگترین و مهم ترین چالش پیش روی صنعت تهویه مطبوع و تبرید جهان نقش اساسی ایفا می کنند؛ گذار و فاصله گرفتن از مبردهای گروه CFC. . . از آنجا که مبردها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی محیط زیست تاثیر می گذارند همواره پارامتر مهمی در تصمیم گیری پروژه های تهویه مطبوع و سرمایش هستند. اگر چه مبردها عامل تنها ۳ تا ۴ درصد تغییرات آب و هوایی زمین به طور مستقیم می باشند اما چون سیستم های سرمایش مصرف کنندگان عمده انرژی هستند به طور مستقیم تاثیر مهمی بر روی گرم شدن زمین دارند. استفاده از مبردی که تمام مسایل زیست محیطی را برآورده کند اما عملکرد و خصوصایت ترمودینامیکی مناسب نداشته باشد باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد. صنایع تبرید و تهویه مطبوع، از به وجود آمدن بحران تخریب لایه ی ازن گرفته تا اثرات منفی مبردها بر روی گرم شدن هوای زمین، دچار چالشی اساسی شده و انتخاب مبردها یا فناوری سرمایشی مناسب برای آنان بسیار مشکل تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 - نحوه عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×