مقالات آموزشی

شارژ گاز کولر گازی و اسپلیت

مقالات آموزشی

شارژ گاز کولر گازی

تقریباً بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع، از جمله کولرهای گازی، برای انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط از گازهای فریونی مانند R22 ،R410A ،R407A و… استفاده می کنند. کمبود این مبردها یا سیال های خنک کننده که اصطلاحا «گاز» خوانده می شوند، و یا نبود آنها در سیستم کولر گازی، تمامی سیکل سرمایش را مختل کرده و با مشکلات جدی مواجه می کند.

یکی از علائم کمبود گاز کولر گازی این است که همچون گذشته کولر گازی باد خنکی ندارد. وقتی چنین اتفاقی می افتد، بهتر است ابتدا بررسی کنید که چرا کمبود گاز در کولر گازی اتفاق افتاده است؟ بر اثر وجود نشتی است یا دلایل دیگر؟ و پس از این که مشکل را برطرف کردید، به شارژ گاز کولر گازی خود اقدام کنید.

 

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی که توسط تکنسین های مجموعه تهویه والی انجام می شود، معمولا بصورت وزنی و به کمک ترازو انجام می گیرد.

 

شارژ گاز وزنی با ترازو

بهترین و اصولی ترین روش ممکن برای شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز وزنی است. در این روش مقدار گازی که باید درون سیستم شارژ شود، به کمک ترازوهای مخصوصی وزن شده و سپس عملیات شارژ گاز انجام می شود.

 

شارژ گاز آمپری

در این روش، میزان شارژ گاز کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می آید، تعیین می شود. می دانیم که هر وسیله الکتریکی دارای یک میزان مصرفی برق و یک آمپراژ مصرفی می باشد. تکنسین های باتجربه می دانند که در صورتی که عملکرد کولر گازی صحیح و اصولی باشد، بدین معنا که مقدار گاز موجود در سیستم درست و به اندازه است، مقدار آمپر مصرفی کولر گازی چه عددی خواهد بود (میزان نوشته شده بر روی برچسب فنی کولر). با توجه به این امر و با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، میزان گاز موجود در سیستم تنظیم می شود. برای اینکار یک آمپر متر کلمپ را به یکی از سیمهای ورودی کمپرسور وصل می کنیم. کولر را روشن کرده و به عدد آمپر متر نگاه می کنیم. اگر کمتر از عدد نوشته شده بر روی پلاک دستگاه باشد، میزان گاز کمتر و اگز بیشتر باشد، گاز اضافی در سیستم داریم.

 

شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

در این روش جهت شارژ گاز کولر گازی، تکنسین دمای هوای اطراف پنل داخلی (اواپراتور) و نیز دمای هوای اطراف پنل خارجی (کندانسور) را بدست آورده و با استفاده از جدولی که توسط تولید کنندگان گاز کولر تهیه می شود، میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما بدست می آورد. سپس با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار می رود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار موردنظر انجام می شود. این روش چندان قابل اعتماد نبوده و درصد خطای بالایی دارد.

به طور کلی سه حالت برای شارژ گاز کولر وجود دارد. همچنین به یک تعبیر دیگر می توان اینچنین گفت که در ۳ حالت کولر گازی به شارژ گاز نیاز دارد:

– کولر گازی که تازه نصب شده است

– کولر گازی که کاملا فاقد گاز است

– کولر گازی که احتیاج به شارژ کردن گاز (اضافه کردن گاز) دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 - کاربرد چیلر هوا خنک
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×