مقالات آموزشی

مزایای پکیج نسبت به موتورخانه پکیج بهتر است یا موتورخانه

مقالات آموزشی

مزایای پکیج نسبت به موتورخانه

در این‌ مقاله برای بررسی این موضوع که موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج، به بررسی مزایا و معایب هر سیستم خواهیم پرداخت. با مطالعه این مطلب هر چه بیشتر با این دو دستگاه آشنایی پیدا کنید و تفاوت های ما بین این ۲ را درک کنید…

پکیج یا موتورخانه یا هر سیستم دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمی توان یک سیستم را به طور مطلق برای تمام ساختمان ها پیشنهاد داد

54425 - مزایای پکیج نسبت به موتورخانه پکیج بهتر است یا موتورخانه

موتورخانه یا پکیج؟

پکیج و موتورخانه هر دو یک کار مشترک را در جهت گرمایش محیط انجام می‌دهند که با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. باید بگویم که هر کدام مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. برای پاسخ به این سؤال بهتر است اول به مزایا و معایب موجود در پکیج و سپس در مورد مزایا و معایب موتورخانه بپردازیم.

 

مزایای پکیج

مصرف مستقل پکیج

اغلب بصورت مجزا برای هر واحد مورد استفاده قرار می گیرد، بخاطر همین می توان مقدار مصرف و هزینه های مربوط به آب و گاز آن را به صورت مستقل مورد بررسی و محاسبه قرار داد. در نتیجه در صورتی که مصرف کنندگانی که در ساختمان سکونت دارند انگیزه ای به مصرف مشترک حامل های انرژی نداشته باشند استفاده از پکیج بهترین گزینه پیش روی آن ها می باشد. در موتورخانه ها مصرف کردن آب گرم بهداشتی و همچنین سرمایش و گرمایش واحدهای ساختمان به صورت مستقل و جداگانه نیست و پرداخت آن به شکل اشتراکی می باشد. برای نتیجه گیری باید بیان کرد که فرق که ما بین موتورخانه و پکیج در مصرف مجزا و جداگانه واحدها و محاسبه کردن مصرف و هزینه های انرژی در آن ها می باشد.

 

راندمان بالای پکیج

راندمان حرارتی پکیج ها معمولا بین ۷۰ تا ۸۵ درصد می باشد که این راندمان بالای پکیج به دلیل موجود نبودن منبع ذخیره آب و همچنین عدم لوله کشی از مکانی که تولید انرژی انجام می شود تا محلی که انرژی تولید شده مصرف می باشد. در پکیج ها پیش از باز شدن شیر آب گرم مصرفی و یا فعالیت پمپ گردش آب گرم، مشعل خاموش می باشد. به همین جهت مصرف سوختی نداریم. اما در موتورخانه های مرکزی مخزن ذخیره آب مصرفی وجود دارد و به جهت مسافت و فاصله زیاد تا مکان مصرفی ، حتما با اتلاف انرژی رو به رو خواهیم شد. و بخاطر نکته ی مذکور راندمان کلی سیستم از ۶۰ درصد بالاتر نمی رود.

 

مزایای موتورخانه

تامین آب بهداشتی یکنواخت

جهت ذخیره آب گرم بهداشتی در سیستم موتورخانه معمولا یک یا چند مخزن مورد استفاده قرار می گیرد. که در همه ی مواقع مقدار مشخصی آب گرم در آن موجود می باشد و در مواقعی که مصرف کنندگان از آب گرم استفاده می کنند، همیشه آب گرم موجود و قابل استفاده می باشد. و برعکس سیستم پکیج که مثلا در مواقع استفاده از آب در حمام در بعضی مواقع سبب ایجاد سردی و گرمی در آب می شود در سیستم موتورخانه ای با این مشکل رو به رو نخواهیم شد.

 

تامین سرمایش و گرمایش

هر دو سیستم سرمایش و گرمایش در موتورخانه ها موجود است و همه ی موارد ساختمان که به نیازهای برودتی و حرارتی مربوط می شوند را پوشش می دهد. با استفاده از موتور خانه آب سرد و گرم توسط پمپ به دستگاه های هواساز یا فن کویل ها در نقاط مختلف ساختمان ارسال می شوند تا در تابستان با تبادل حرارت بین آب سرد و هوا در این دستگاه ها و در زمستان با تبادل حرارت بین آبگرم و هوا، سرمایش و گرمایش بصورت خوب پشتیبانی شود. در نهایت دومین فرق مهم ما بین سیستم موتورخانه و سیستم پکیج این مورد می باشد که موتورخانه سیستمی است که برای چهار فصل طراحی شده است ولی پکیج سیستمی می باشد که فقط گرمایشی است.

 

مزایای پکیج نسبت به موتورخانه

– صرفه جویی در مصرف برق و گاز در ساختمان های کمتر از ۱۲ واحد

– گرم کردن آب با سرعت بیشتر نسبت به موتورخانه

– کوچکتر بودن سیستم (قابل اجرا در کابینت و بالکن)

– وجود برد الکترونیک در نتیجه قابلیت انجام تعمیر با ارور خوانی (مانند دیاگ خوردرو)

– قطعات پکیج دیواری نسبت به شوفاژخانه کم صدا تر هستند (قطعاتی مثله : برنر، فن و پمپ)

– نصب و استفادهٔ آسان ،در کنار تعمیر و نگهداری به صرفه

– لوله های سفید طول کمتری برای انتقال گرما به شوفاژ ها و شیر آبگرم دارند

– قابلیت استفاده از کپسول گاز پرفشار مایع بجای گاز شهری

– تنظیم دمای رادیاتور توسط ولوم یا کلید های روی پکیج (در نتیجه استهلاک کمتر به شیر شوفاژ ها)

– قابلیت تنظیم ساعت برای روشن خاموش شدن به صورت اتوماتیک (مدل های دیجیتال)

– راحت تر بودن کاربر برای استفاده ، اجرا و تعمیرات راحت تر

– بسیاری از پکیج های جدید از سیستم ضد یخ زدگی بهره میبرند (قابلیت مهم برای مناطق سردسیری که مجبور به نسب در فضای باز هستیم)

– پمپ های مورد استفاده در پکیج دیواری کمتر دچار جامپ (گیرپاژ) می شوند

– مجزا بودن سیستم گرمایشی پکیج برای هر واحد

 

معایب پکیج نسبت به موتورخانه

– از بین رفتن فضای داخل ساختمان (یکی از کابینت ها یا محیط بالکن)

– فشار آبگرم کمتر در مقایسه با موتورخانه

– بالا رفتن هزینه در ساختمان های بزرگ (بیشتر از ۱۲ واحد) چراکه قیمت خرید و اجرای موتورخانه چیزی در حدود ۱۰ پکیج است

-سرد شدن شوفاژ، کوئل، گرمایش کفی در صورت استفادهٔ مداوم از آبگرم بهداشتی (پکیج ها در آن واحد یک کار را انجام می دهند، یا گرمایش محیط یا گرم کردن آب مصرفی)

– تولید سر صدا در صورت نصب در آشپزخانه و استفاده از مدل های بی کیفیت

 

نتیجه گیری نهایی

در نهایت باید برای انتخاب هر دو سیستم پکیج یا موتورخانه شرایط ساختمان خود را در نظر بگیریم و با مواردی که در این مطلب ذکر شده مطابقت دهیم و انتخاب خوب و بهینه ای داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 - نحوه عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×