مقالات آموزشی

معرفی انواع فن کویل ها

مقالات آموزشی

فن کویل

در شرایط معمول، این سیستم تنها دارای یک مبدل حرارتی است که به صورت مشترک به عنوان کویل سرمایشی و گرمایشی به کار می رود. این نوع فن کویل ها را دو لوله ای می نامند؛ به این معنا که دارای یک لوله ورودی و یک لوله خروجی آب می باشند و مسیر آب ورودی به آن ها (آب سرد چیلر یا آب گرم دیگ) و همچنین آب خروجی از آن ها (در برگشت به چیلر یا دیگ) از طریق شیر سه راهه تغییر می کند. اما گاهی با توجه به نوع کاربری و معماری ساختمان، نیاز به سرمایش و گرمایش همزمان احساس می گردد. در چنین شرایطی از فن کویل های چهار لوله ای استفاده می شود که دارای دو لوله ورودی و دو لوله خروجی بوده و از دو کویل جداگانه (به صورت مستقل، یکی جهت سرمایش و دیگری به منظور گرمایش) بهره می برند. لذا، این امکان فراهم می گردد که بنا به نیاز و دلخواه افراد حاضر، در فضایی از ساختمان، سرمایش و در فضایی دیگر، گرمایش ایجاد شود. در کاربری هایی مانند هتل ها و بیمارستان ها که نیاز و سلیقه افراد می تواند متفاوت باشد و یا در ساختمان هایی که به دلیل استفاده از نمای شیشه ای و دریافت تابش مستقیم آفتاب، امکان گرم شدن داخل ساختمان، حتی در فصل سرما نیز وجود دارد، استفاده از فن کویل های چهار لوله ای، انتخاب بجایی خواهد بود.

8520 - معرفی انواع فن کویل ها

 
فن کویل ها را بر مبنای ساختار طراحی نیز می توان دسته بندی نمود. مدل های مختلفی که با توجه به پارامترهای زیر طراحی شده اند:

– محدودیت های معماری ساختمان
– الزامات ناشی از کاربری ساختمان
– سلیقه خریدار

 

فن کویل زمینی

نوع زیمنی این دستگاه، با دمش عمودی هوا که همواره یکی از متدوال ترین نوع فن کویل ها در گذشته بوده است. نصب ساده، هزینه پایین سرویس و نگهداری، صدای کم و راندمان مناسب از جمله مزایای این نوع فن کویل ها به حساب می آیند. اما بارزترین عیب آن ها، اشغال مساحت مشخصی از فضای ساختمان می باشد که با توجه به محدود بودن متراژ اغلب ساختمان های امروزی، مسئله قابل توجهی است.

7524 - معرفی انواع فن کویل ها

 

فن کویل دیواری

نوع دیواری این سیستم روکار است و مشابه یونیت های داخلی کولر گازی فضایی را اشغال نکرده و به مانند فن کویل های زمینی نصب و سرویس آسانی دارند. هرچند که در ظرفیت های مشابه، تقریباً گرانترین نوع فن کویل محسوب می شوند.

8968 - معرفی انواع فن کویل ها

 

فن کویل سقفی کاستی

نوع سقفی کاستی با تنوع طراحی بیشتر که در ظرفیت های هوادهی بالاتر نیز تولید می شوند. راندمان مناسب، ظاهر زیبا و اشغال فضای کمتر در مقایسه با سایر فن کویل های سقفی، از ویژگی های مثبت فن کویل های کاستی هستند. اما از طرفی، هزینه بالای سرویس و کیفیت پایین فیلتراسیون هوا، از جمله معایب این نوع فن کویل ها به شمار می روند.

78857 - معرفی انواع فن کویل ها

 

فن کویل سقفی توکار

ارزان ترین نوع فن کویل که توکار بوده و مانند نوع کاستی در سقف کاذب تعبیه می شوند. با وجود دسترسی نامناسب جهت سرویس و نگهداری، بواسطه قیمت پایینشان به یکی از رایج ترین نوع فن کویل ها در بازار تبدیل شده اند. خصوصاً آنکه امکان کانال کشی جریان هوای خروجی در این فن کویل وجود داشته و به این ترتیب می توان با هزینه کمتری، توزیع هوای مناسبی را در ساختمان ایجاد نمود.

355454 - معرفی انواع فن کویل ها

 

فن کویل سقفی کانالی

نوع دیگری از فن کویل های توکار که مسیر ورود و خروج جریان هوا در آن ها کانالی بوده و به واسطه توانایی ایجاد فشار زیاد در جریان هوا، به نام فن کویل های کانالی پرفشار نیز شناخته می شوند. تأمین ظرفیت های هوادهی سنگین و امکان استفاده از هوای تازه، از دیگر ویژگی های متمایز این نوع فن کویل ها می باشند.

7456536 - معرفی انواع فن کویل ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

promotion performance review ringsidetalent 1024x683 -
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
×